tiistai 9. helmikuuta 2016

Moottorin teho


                                           Moottorin teho

Moottorin teho perustuu pyörintänopeukseen ja vääntömomenttiin. Teho -> Pyörintänopeus -> Vääntömomentti

P= 2xPii n x M                     n = pyörintänopeus (3000rpm)
                                             M= vääntömomentti ()
                                             Pii= 3.141...
                                             P = teho


       Vääntömomentti


 M = F x s                                F = Voima

                                                 s  = Voiman "etäisyys"


F = p x A                                 p = Palamispaine
                                                A= Männän poikkipinta-ala


         Sylinterin paine työtahdin aikana riippuu
-Sisään suihkutettavan polttoaineen määrästä
-Alku lämpötila
-Palamisen ajoituksesta

      Täytösaste ilmasee kuinka paljon ilmaa on sylinteriin saatu imutahdin aikana
   Täytösasteen nostaminen:
-Kanavien muotoilu
-
-

Imuilman lämpötila
-Kylmä ilma sisältää runsaasti happea
   *Kylmä ilma hidastaa palamista
   *Kuuma ilma lisää nakutusherkkyyttä




Nakutuksen "hallinta"


-nakutuksen tunnistin
-polttoaineneen oktaaniluku
-sytytystulpan lämpöarvo

Polttoaineseoksen määrittäminen

Seossuhde määräytyy sisänimetyn ilman ja polttoaineen kertasyöttöannoksen mukaan
-mitataan sisään imetty ilma
- annostellaan polttoaine käyttötilanteen mukaan
-suuttimien aukioloajan määräytyminen
  *Käyttötilanteen mukaan vähennetään tai lisätään

Sytytysjärjestelmä


Sytytysenergia W1= U1 x l1 x t1


(WI= Ensiöpuoli)
(UI= Jännitepuolan ensiökelassa)  -> ensiövirta ja puolan resistanssi
(lI= ensiövirta) -> ensiö virtapiirin vastukset
(tl= ensiövirran kulkuaika) -> katkojalaite

Sytytysjohtimet

1.kuparijohto -> Häiriönpoisto välykset aina ilmavälien lähelle
2.hiilijohto -> Ei erillisiä vastuksia
3.indktiivinen johto

Sytytysjohdot siirtävät tarvittavan jännitteen (U) mahdollisimman häviöttömästi sytytystulppaan. Tarkoitukseen käytetään ajoneuvokohtaisesti: kts.kuvan alta

• NGK:n sytytystulpat koostuvat toisiinsa täydellisesti sovitetuista osista. Siten varmistetaan paras mahdollinen teho ja vähäinen ympäristön kuormitus.
                                                (^^Tulpan rakenne^^)

-mekaanista virranjakajaa ja jakajan kantta,

-täyselektronista sytytysmoduulia,

-täyselektronista suorasytytystä tai kaksoiskipinäsytytyspuolaa.

Mekaaninen virranjakaja.
Täyselektroninen sytytysmoduuli
Täyselektroninen sytytysmoduuli
Täyselektroninen suorasytytys tai kaksoiskipinäsytytyspuola
Täyselektroninen suorasytytys tai kaksoiskipinäsytytyspuola.

Sytytysenergian lisääminen

-Sytytyspuolan nopeus

   *Kipinäluku
-> Suurtehopuolat

-Ensiövirran kulkuaika
    *Katkojalaitteen säätö

       Pyörintänopeuden nosto

                 F= m x a                

F=Voima
m= massa
a= kiihtyvyys

Männän kiihtyvyys ja nopeus lisääntyvät pyörintänopeuden kasvaessa.



-Kiertokangen vetojännitys lisääntyy
-Kiertokangen pulttien veto lisääntyy

Venttiilikoneiston edestak.liikkuvat osat

- Nostimet, paininkupit
-Venttiilit
-Työntötangot
-Keinuvivut
-Venttiilinjouset + lukkolautaset

(Venttiilikoneistossa saattaa olla kovilla kierroksilla jopa 200g!)



F=m x a




0.1kg x 10 x 150 m/s¨2 = 150kg = 150N




-Voiman suuruus riippuu massasta kiihtyvyydestä


-> edestaikaisten voimien vaikutus



- mäntä


- venttiilikoneisto
- auton alusta

M=F x s    Vääntömomentti = Voima x voiman kohtisuora etäisyys vaikutuspisteestä

- Moottori -> kampikoneiston keinuvivut

- Auton alusta
- Voimansiirto -> hammaspyörät, vetoakseli, kardaani

P=M x 2pii x n      Teho = Momentti x pyörintänopeus x 2pii



P= M x a x s x n x 2pii




-Voimalinja: Kytkin -> vaihteisto -> vetopyörästö ->vetoakselit (-> Napavaihde) -> pyörä




-Jousitus




-Jarrut




-Moottori




Jännitys (Sigma) = F / A


Jännitys = Voima / Poikkipinta-ala



Kappaleeseen kohdistuva veto tai puristus aiheuttaa jännityksen


-pulttiliitokset (pultin vetolujuus)
-Jousitus
-Korirakenteet (suurlujuus teräkset)

Hitausmomentti (Neliömomentti)
J=m x r"2
J=Hitausmomentti
m= Pyörivämassa
r=massakeskipisteen säde

Vauhtipyörän keventäminen
-pyritään pienentämään massakeskipisteen sädettä
-massasta ei niinkään kannata luopua, vauhtipyörän lujuuden säilyttämiseksi
.....................................
-kytkin
kytkimen välittämän tehon suuruuteen vaikuttavat
-kytkimen puristusvoima
-kitkakerroin
-kytkinpintojen lukumäärä
- kytkinlevyjen halkaisija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti