maanantai 18. tammikuuta 2016
Moottorin kokoonpano
Moottorin osien tarkistus
- Sylinteriryhmä huolellinen öljykanavien pesu
-> vettä kanaviin ja tarkistaa että jokaisesta kanavasta tulee + paineilma.
- Sylinterin kuluneisuus -> yleensä ylhäältä kuluu enemmän männänrenkaiden kohdalta
-> Helmavälys
-> Ylikokoporaus, 0,5mm yleensä seuraava koko.
-> Hoonaus renkaille.
Usein nykyautoissa sylintereissä kromi pinnoite, joten ei voi hoonata, (kuiva putki) -> Erittäin mutta halutessaan voi putkittaa.
-Runkolaakeripesäkkeet
Pesäkkeen mitta (ja linja)
Kampiakselin halkaisija
Laakerin vahvuus
Pesäkkeen halkaisija
Kannen tasopinta (laani)
-> Pitää tasohioa jos esimerkiksi liekkirenkaan kohdalla on kuluma
Kierteet ja katkenneet pultit
Tiivistepintojen puhdistus yms.
Sylinteriryhmä (märkäputki)
Jäähdytysneste virtaa putkien ulkopuolella.
- Sylinteriputkien ''korkeus'' lohkon tasoon nähden.
Nokka-akselin laakerit
Tasapaino akseleiden laakerit
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Kasaaminen
- Kampiakseli
Mittatarkastus
- Kiilloitus -> Kaulan pinta menee ''tukkoon''
- Hionta -> pitää muistaa laittaa oikean kokoiset laakeri
- Suoruuden tarkastus
- Päittäislaakerin pinta -> kytkintä painettaessa päittäislaakerille tulee raskain kuormitus, eli akselinsuuntainen voima vaikuttaa. Jos vaikka virittäessä vaihdetaan isompaa kytkintä niin laakerille tulee vielä isompi voima.
- Runkolaakeriin tulee säteen suuntaiset voimat
- Öljykanavat puhtaaksi
- Tasapainotus
- Silmälaakeri ->
- Särötarkastus
------------------------------------------------------------------------------------------------------------Sylinterikansi
Kansivalu
-Pinnan suoruus
- Märkäputki ryhmässä pitää mitata putken korkeus ennen tasohiontaa.
- Öljykanavat
- Ohjaimet
- Venttiili-istukat
- Nokka-akselin laakerointi
- Kierteet ja pultit
- Etukammiot
- Vesipainekoe (=särötarkastus)
--------------------------------------------------------------------------
Venttiilikoneisto
- Venttiili
- Ohjain + kuluneisuus + kiinnitys (jos venttiileitä on mennyt soikeeks, tarkista ohjaimet, ettei ole säröjä kanavassa.)
- Venttiilivarren kumit
- Paininkupit
- Keinuvivut
- Nokka-akseli
-Laakeripinnat
- Nokkien kuluneisuus
Venttiilien säätö
-vaihtoehdot
*ruuvisäätö (työntötanko, keinuvipu)
*palasäätö (paininkuppi)
*hydraulisäätö
*kiinteät paininkupit
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mäntä
- Mitta -> helmavälys
- Rengasurat
- Leikkautumat
- Nakutusjäljet
- Kiinnitys
*Männäntappi
** Lukitus
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiertokanki
Kiertokanki
Kiertokanki
- Helan välys
- Tasapainotus
* Kaikki kanget saman painosia
** Painopiste samassa kohdassa
--------------------------------------------------------------------------------
Jakopää
- Hihnajakopää
- Ketjujakopää
* kiristin
** laahain
- Öljypumppu
* pumppuelementtien pinnat
** paineventtiilin jousi
*** imuputken sihti
Öljyn paine 1-5kbar
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Osat ja hilppeet
-Osien, pulttien ja ruuvien (yms) JÄRJESTYS
-Varaosien tilaus
-Uusien osien tarkastus
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sylinteriryhmä
-Runkolaakeri paikalleen + Pultit kiinni (Momenttiin)
-Kiertokangen laakerit paikalleen (Mittaukset [Laakeri välykset])
-Kampiakseli paikalleen
*Öljyä laakeri pintoihin
-Päittäislaakerit paikalleen
*Päittäisvälyksen tarkastus
-Kampiakselin pyöritys
-Männän kiinnittäminen kiertokankeen (Pyörimis suunnan näkee (jakopäästä,nokka-akselista)
*Puristussovitteinen tappi
**Uiva tappi
-Männänrenkaiden asentaminen mäntään
*Todetaan että renkaat ovat sopivat (Koko jne.)
**Uraleveyden toteaminen (Uran putsaus, alumiini pitää paistaa..)
***Renkaat luonnollisesti oikein päin mäntään (TOP-merkintä)
****Männänrengaspannalla renkaat varovaisesti mäntään
-Männän asentaminen sylinteriin
*Öljyä renkaisiin, laakereihin ja männäntappiin (vaurioiden estämiseksi)
**Männänrenkaiden päät ovat hajasijoitettu mäntään (Tiivistyksen vuoksi)
- 1,4 mäntä kiinni (tarkistus) 2,3 mäntä (tarkistus)
- männän yläpuolelle jäävän tilan mittaus, tilan jäädessä liian pieneksi näkyy moottorin käynnissä
Sylinterikannen kiinnitys
-esivalmistelut
*venttiilien säätö (jos mahd.)
*imu- ja pakosarjan kiinnitys?
*nokka-akseli/t oikeaan asentoon (pakoasento)
*männät (kampiakseli myös "pakoasentoon")
*kannen ohjauspinnat paikoillaan
*tasopinnan puhdistukset
*kannen tiiviisteen tarkistus
**oikea tiiviste jne.
** oikein päin (Top-merkintä tai vastaavaa)
** kannentiivisteen vahvuus oikea
-kannen asennus paikoilleen
*kannen nosto paikalleen siten, että asettuu täydellisesti ohjauspinnoille "loksahtaen paikalleen"
-pultit kevyesti öljyttyinä paikalleen
*aluslevyt
*pikkupultit
-kiristys ohjeen mukaan -> yleinsä keskeltä reunoille (puristetaan ilmat pois)
*momenttikiristys -> loppuveto yhtäjaksoisesti
*astekiristys: 1-vaiheen jälkeen lähtömerkki
Jakopään laitto ilman ohjetta
-Nokka-akselin ajoitus ilman ohjetta
A
-moottorissa 1 nokka-akseli
*1. mäntä (1) ykk
*2. Nokka-akselin sytytysasentoon
B
*3. ajoitus nokka-akselin noston avulla (kts. www.isokivijärvi.com)
-periaate: nokka avaa venttiiliätietyn millimäärän kampiakselin tietyllä astemäärällä
Nokka-akselin ajoituksen tarkastus
1. 1 mäntä ykk
2. hihnapyörän merkki (ykk)
3.tasoitetaan venttiilin välykset
-ruuvisäädöllä
-palasäädön tasaus välysmitalla (imuvälys 0.25, pakovälys 0.40)
4. kierretään kampiakselia pyörimissuuntaan, kunnes pakovälys menee kiinni -> merkki hihnaan
5. kierretään kampiakselia vasten pyörimissuuntaa, kunnes imuvälys menee kiinni -> merkki hihnaan
6. kierretään kampiakseli takaisin yläkuolokohtaan
7.Jos jako on paikallaan ovat p ja i merkit yhtä kaukana (samassa kulmassa) \l/
kampiakselin lukitus
merkit hihnaan
hihnan vaihto
kiristys
lukitus tappi pois
momentti kiristys
tarkistetaan venttiilit,männän asento jne.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Viritystekniikan tehtävä
E = Puristus suhde
Moottorin iskutilavuus 2000ccm Vi = iskunpituus
Puristussuhde 10 Vp = palotilan tilavuus
Iskunpituus 85mm
Paljonko on sylinterin halkaisija? = 58,8 cc
Palotilan tilavuus? = Palotilan tilavuus= Vi = 8,5
E -1 10 -1
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti