maanantai 24. marraskuuta 2014

ruiskutus

Dieselmoottori

Dieselmoottori käyttää dieseliä ja eroaa bensamoottoreista siten, että siinä käytetään aina polttoaineen ruiskutusta ja siinä ei ole sytytystulppia, vaan hehkutulpat, jotka eivät kuitenkaan sytytä polttoainetta vaan helpottavat käynnistystä.

Dieselmoottorissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin vasta puristustahdin lopussa juuri ennen yläkuolokohtaa. Sylinterissä oleva kasaan puristettu ilma-polttoaine-seos on niin kuumaa (n. 700–900 astetta), että se syttyy itsestään. Kyseessä on siis puristussytytteinen moottori kun taas bensiinimoottori on niin sanottu ottomoottori.

Ruiskutus

   Dieselmoottorit voidaan jakaa suoraruiskutusdiesel- ja esikammiodieselmoottoreihin.

Suoraruiskutus

 Suoraruiskutus tyyppisissä moottoreissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan ja palotapahtuma tapahtuu kokonaan palotilassa.

Epäsuoraruiskutus

Esikammiodieselmoottoreissa on varsinaisen palotilan lisäksi pieni kammio, josta on pieni aukko palotilaan. Polttoaine ruiskutetaan aluksi kammioon, jossa se palaa osittain. Esipalanut polttoaine-ilmaseos laajenee ja siirtyy varsinaiseen palotilaan, jossa se palaa lähes täydellisesti. Dieselille ominainen nakuttava käyntiääni syntyy juuri polttoaineen syttymisestä. Esikammiomoottorit ovat tavallisesti käyntiääneltään suoraruiskutusmoottoreita hiljaisempia, sillä niissä palorintaman eteneminen ei ole yhtä äkkinäistä.

Hehkutulppa

Kun sytytysvirta kytketään päälle, alkaa esihehkutus. Tällöin odotetaan, että kojelaudan hehkun valo sammuu, jolloin hehkutulpat ja palotilan ilma ovat riittävän lämpimiä käynnistämistä varten.

Jälkihehkutus jää päälle vielä käynnistämisen jälkeen, jolloin meluhaitat vähenee ja HC arvot rajoittuvat minimialueelle.
Vianhaussa ensimmäisenä kannattaa tarkistaa hehkutulppien ja hehkun releen toiminta. Tulppien resistanssi on keskenään sama. kunnon voi tarkistaa myös antamalla tulppaan jännitteen suoraan akulta.
Diesel olosuhteet

Dieseliä käytettäessä on muistettava kesälaatuisen ja talvilaatuisen polttoaineineen koostumuserot. Kesälaadulla ajettaessa liian kylmissä olosuhteissa, polttoaine pilaa suodattimen. Suodatin tulee tällöin kokonaan vaihtaa jolloin saattaa pitää ilmata järjestelmä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti