maanantai 10. marraskuuta 2014

Moottorin ohjausjärjestelmä

Tärkeimmät
-Sytytys
-Polttoaine

Moottorin tehoon voidaan vaikuttaa ohjaamalla sytytyksen, polttoaineen ja ilman määrää.  kun kaasua painetaan, menee lisää polttoainetta sylkkyy ja teho kasvaa.

Käyttö olo-suhteet

Kylmäkäynnistys:

 Polttoainesuuttimien aukioloaikaa säätämällä voidaan vaikuttaa seoksen sisältämään polttoaineen määrään. (Rikastus) Kylmäkäynnistys vikoja kannattaa etsiä ensiksi akusta, startista ja varmistaa että polttoaine kulkee.

Lämmityskäyttö

Joutokäynti saadaan sopivaksi säätämällä ilma/polttoaine suhdetta. Moottorin pyörintänopeus tunnistetaan kampiakselin asentotunnistimen kautta. Kaasuläpän asentotunnistin kertoo ohjausyksikölle, paljonko kaasuläppä on auki.
Kiihdytys

Kiihdyttäessä tarvitaa paljon tehoa, joten moottoriin syötettävää seosta rikastetaan. Lambda-anturi lakkaa toimimasta hetkellisesti ja moottori voi väliaikaisesti tuottaa enemmän tehoa riippumatta päästöistä.

Täyskuorma ajo

Täyskuorma ajolla rikastetaan (koska tarvitaan paljon tehoja) seosta tarkasti, että päästöt eivät kuitenkaan nouse yli sallitun.

Moottorijarrutus

Moottorijarrutuksessa katkaistaan seoksen syöttö.

Osakuormaajo

Osa-kuorma-ajossa moottorin toiminta asettuu polttoaineen ominaiskulutuksen minimin rajapintaan.

Ajo ohuessa ilmassa (Vuoristossa)

Ohuessa ilmassa rajoitetaan turbon käyttöä koska kun ilma on ohutta niin se saa turbon pyörimään liian nopeasti.

Anturit:
Lambda-anturi
kuvassa vasemmalla pakoputkessa Lambda-anturi joka mittaa päästöt ennen katalysaattoria. katalysaattorin jälkeen tulee olemaan uusi anturi mittaamassa päästöt.

Hall-anturi

Hall-anturi mittaa magneetti kentän suuruutta. Hall-anturia käytetään virtamittauksissa ja pyöryntänopeuden mittaamisessa.
hall-anturi.jpg



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti