Puristuspaineiden mittauksella mitataan yläkuolokohdan paine ja todetaan vuotaako sylinteri. Sylinterissä oleva mäntä voi olla väljä jolloin männän ja sylinterin välistä vuotaa. Imu- tai Pakoventtiilistä voi vuotaa ja jossain tapauksessa sylinterin ja sylkynkannen välinen tiiviste voi olla palanut ja sieltä karkailee. Bensa käyttöisessä paineet noin. 10-15 bar, Dieselissä noin. 20-25 bar.
Mittaaminen
Bensa käyttöisessä:
- Sytytystulppa irti ja sinne tungetaan puristuspainemittarin holkki.
-Seoksen syöttö ja jännite puolille katkaistaan.
Sitten käytetään moottoria kunnes mittarin neula on piirtänyt käyrän ja pysähtyy. Tämä toistetaan jokaiselle sylkylle.
Diesel käyttöisessä:
-Tungetaan Dieselille tarkoitettu puristusmittari ruiskutustulpasta ja muuten sama menetelmä kuin bensamoottorissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti